Середа, 24.04.2024, 23:03
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Психолог
Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 66
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Годинник
Телефони довіри
Теги
Форма входу
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Мої статті

Розвивально-корекційна програма формування позитивних мотивів навчання п’ятикласників.
Крамаренко C. Г, Карлова Г.О.

Розвивально-корекційна програма формування позитивних мотивів навчання п’ятикласників.


Перехід до у п’ятого класу є важливим етапом у житті дітей. Змінюється ситуація навчання, розширюється обсяг навчального матеріалу, з’являються вчителі-предметники. Це, безперечно, складний і відповідальний період, коли ефективність адаптації до нових умов навчальної діяльності, в значній мірі, залежить від наявної мотивації, відношення до школи, рівня соціальної компетентності.

З метою розвитку позитивних мотивів навчання на етапі адаптації дітей до умов середньої школи практичним психологам та вчителям може бути рекомендована розвивально-корекційна програма, спрямована на поглиблення розуміння учнями нових завдань, можливостей їх вирішення, формування системи взаємодії та співробітництва, а також становлення особистісних якостей, що мають сприяти успіху у навчанні та спілкуванні.

Мета розвиваючих занять - підвищення рівня готовності дітей до навчання в середній школі на основі формування пізнавальної мотивації, а також позитивного ставлення до навчання..

В ході занять можуть бути вирішені наступні завдання: навчання дітей навичкам навчального співробітництва з однолітками й дорослими, побудови змістовного "образу учня п’ятого класу”, забезпечення успішної адаптації до нових умов життя й навчальної діяльності, а також наступності при переході від одного вікового періоду до іншого. Через пізнання, спілкування, гру створюються можливості плавного входження дитини в нові умови шкільного життя, формування необхідного рівня мотивації й навчальних навичок.

Основний зміст занять:

1. Стимулювання процесу входження в нові умови шкільного життя, формування відповідної мотивації та рівня готовності.

2. Розвиток уміння ставити мету та планувати власні дії.

3. Розвиток комунікативних навичок та взаємодії.
4. Забезпечення потреб особистісного зростання учнів підліткового віку.

Кожне заняття включає ігри, зміст і форма проведення яких визначаються метою заняття.

Принципи проведення занять.

1. Безпека й емоційний комфорт. Створення атмосфери доброзичливості, прийняття кожної дитини.

2. Вікова відповідність. Ігри й вправи враховують особливості молодшого підліткового віку.

3. Наступність. Кожний наступний етап базується на вже сформованих навичках і формує "зону найближчого розвитку”.

4. Пріоритет розвитку мотивації. Розвиток окремих якостей здійснюється через перебудову і розвиток мотиваційної сфери підлітка.

5. Принцип діяльності. Завдання розвитку психічних функцій вирішуються через використання видів діяльності, властивих даному віку. Це ігрова діяльність (ігри-драматизації, ігри за правилами, дидактичні ігри), продуктивна діяльність (конструктивна, образотворча), спілкування.

6. Чергування статичного стану й рухової активності учасників. Вправи та ігри статичного характеру чергуються з рухливими іграми.

7. Наочність. Активне використання предметного середовища.

8.Особистісно-орієнтований підхід. Урахування індивідуальних особливостей учнів.

9. Право на помилку для кожного учасника занять. Переживання учасниками успіху в діяльності як радості. Позитивна емоційна оцінка будь-якого досягнення учня з боку ведучого.

Програма складається з двох блоків. Заняття за програмою першого блоку «Попереду у нас – п’ятий клас» проводяться психологом та вчителем наприкінці четвертого класу з метою підготовки учнів до навчання в середній школі, другий блок «Спілкуємось та діємо» реалізується на початку першого півріччя п’ятого класу. Після завершення тренінгу з метою закріплення навичок спільної діяльності та уміння ставить цілі учням можна запропонувати «велику гру» або будь-який проект, в якому візьмуть участь усі п’ятикласники.

Запропонована програма включає комплекс психолого-педагогічних технік прямого і опосередкованого впливу, що забезпечує розвиток мотивації навчання та позитивно впливає на формування сприятливих стосунків в учнівському колективі.

Програма орієнтована на групові форми роботи, як більш ефективні та економічні, проте, при необхідності вона може доповнюватися різними видами індивідуальної психологічної допомоги дітям та їх батькам.

Тривалість кожного заняття складає 45-50 хвилин в залежності від стану учасників та складності запропонованих вправ та інших видів роботи.

Головний зміст групових занять складають ігри та психотехнічні вправи, спрямовані на розвиток позитивних мотивів навчальної діяльності, зниження рівня тривожності та формування навичок соціальної поведінки школярів. В ході роботи створюється позитивний мікроклімат у групі, забезпечується групова динаміка та взаємодія між дітьми та керівником групи.

Розвивальний ефект досягається не за рахунок збільшення психотехнічних прийомів, а за рахунок найбільш повного використання потенціальних можливостей кожної з комплексних вправ, відібраних для заняття.

Основний зміст заняття забезпечується сукупністю вправ і прийомів, спрямованих на вирішення завдань розвивального комплексу. Пріоритет складали багатофункціональні техніки, що сприяли розвитку мотиваційної сфери та соціальних навичок підлітків. Послідовність вправ забезпечує зміну видів діяльності та психофізіологічних станів учасників: від рухливого до спокійного, від складної, напруженої гри до релаксації тощо.

Рефлексія передбачає ретроспективну оцінку заняття в двох аспектах: емоційному ( що сподобалось – не сподобалось, було добре – погано і чому ) і смисловому ( чому це важливо, навіщо ми це робили). Рефлексія попереднього заняття включає спогади дітей про те, чим вони займались минулого разу, що особливо запам’яталось, для чого вони це робили тощо.

В програмі використані ігри та вправи, розроблені М.Р.Бітяновою, Л.Ф.Анн, А.Г. Грецовим.

Блок № 1 Попереду у нас - п'ятий клас.

Ознайомитись 



Джерело: http://Крамаренко C. Г, Карлова Г.О.
Категорія: Мої статті | Додав: Гринчук (24.02.2013)
Переглядів: 2369 | Коментарі: 1 | Теги: Корекційні програми | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 Оксана  
0
Дякую!Чудова програма!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]