Мої статті [22] |
Головна » Статті » Мої статті |
Основи елементарної психології Навчальна програма спецкурсу Кузуб
Оксана Михайлівна, практичний психолог СЗШ № у номінації
«Теоретична обізнаність»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Останнім часом психологи та вчителі
початкових класів відзначають зростання кількості дітей із труднощами в
навчанні, що зумовлене передусім недостатнім рівнем їхнього
когнітивно-особистісного розвитку. Критичне переосмислення прогресивного
педагогічного досвіду дало змогу зробити висновок про важливість спеціальних
занять, на яких школярі розвивали б у міру своїх можливостей увагу, пам'ять,
мислення, уяву й училися використовувати отриманий досвід під час виконання
навчальних завдань, у життєвих ситуаціях. Упровадження даного курсу допомагає у
вирішенні проблеми морально-етичної поведінки дітей, більшості учнів притаманне
чітке розуміння морально-етичних норм при невмінні дотримуватись їх практично. Причини
цього феномену наступні: ·
Невміння
дітей зауважити і розуміти емоційний стан оточуючих; ·
Невміння
передбачати наслідки своїх дій чи дій інших людей; ·
Розгубленість
і безпорадність дитини в неординарних умовах. Програма курсу «Основи елементарної
психології» спрямована на усунення вище названих причин та реалізується в
щотижневих розвивальних уроках. Основна мета спецкурсу: за допомогою
навчальної діяльності й раціональних прийомів навчання сформувати в учневі
здібності до аналізу, рефлексії для подальшого саморозвитку, самонавчання,
самовиховання. Досягненню
основної мети сприяють наступні підцілі: ·
Ознайомити
учнів з основами психологічних знань. ·
Орієнтувати
кожного учня на самовиховання особистості. ·
Розвивати
творчі здібності учнів. ·
Сприяти
інтелектуальному росту школярів. Реалізація програми здійснюється через
різноманітні форми роботи: навчально-практичні заняття, бесіди, практикуми,
розбір ситуацій, тренінг розвитку пізнавальних та комунікативних здібностей. Заняття проводяться в такій формі, щоб кожен учень
збагачував уяву, спостережливість, розширював знання, досвід, інтереси,
підвищував навчальну мотивацію, допитливість, зберігав навчально-пізнавальний
інтерес на всіх етапах навчання, отримував позитивне емоційне задоволення від
діяльності, тобто інтелектуально розвивався в творчому процесі. Основне завдання цих уроків формувати цілісну
психологічну основу навчання, що забезпечує не лише розвиток особистості, а й
можливість її самостійного розвитку в майбутньому. Особливо важливо розпочати
вирішувати ці завдання вже в молодших класах школи. Важливим завданням є
формування позитивних особистісних характеристик школярів через цілеспрямований
розвиток і формування їхньої когнітивної сфери. Робота дітей на уроках не підлягає оцінюванню за
існуючою 12-ти бальною системою. Оцінювання здійснюється вербально, що дає
змогу учням на цих уроках не боятися дати помилкову відповідь, усі відповіді
дітей приймаються, уважно вислуховуються й аналізуються під час колективного
обговорення. У дітей поступово формується ставлення до цих уроків як до засобу
розвитку своєї особистості. Загальна атмосфера на уроках створює особливий
позитивний емоційний фон: розкутість, інтерес, бажання навчитися виконувати
пропоновані завдання. Усвідомлення своїх успіхів сприяє розкриттю психологічних
можливостей учнів, підвищенню їхнього самооцінювання, упевненості в собі. | |
Переглядів: 786 | | |
Всього коментарів: 0 | |