П`ятниця, 15.11.2019, 21:33
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Календар
«  Лютий 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
Психолог
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 65
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Лютий » 25 » Основні напрями діяльності практичного психолога
17:46
Основні напрями діяльності практичного психолога

Основні напрями діяльності практичного психолога

Автор: Н. Ніжегородцева

Стаття журналу "Відкритий урок: розробки, технології, досвід"

За матеріалами: Освіта.ua

Діагностичний - один із традиційних напрямів.

Підказка 1. Працюючи більше семи років психологом у школі, я перед діагностикою ставлю собі запитання: "Навіщо?", "Що я одержу в результаті?". Проводжу її у крайніх випадках (М. Бітянова рекомендує діагностичні мінімуми), адже діагностика, обробка результатів, інтерпретація займають багато часу. Частіше спостерігаю за дітьми, спілкуюся з ними, учителями, батьками. Результати діагностики обговорюються (у рамках дозволеного - "НЕ НАШКОДЬ ДИТИНІ") на педагогічному консиліумі, до якого входять завучі із середньої та початкової ланки, психолог, логопед, шкільний лікар (в ідеалі), намічаються шляхи, які будуть ефективними при рішенні виявлених проблем.

Корекційно-розвивальна робота. Консультативний напрям

Підказка 2. Не чекай, що до тебе відразу підуть із запитаннями, проблемами, йди сам. Провів діагностику - обговори (у рамках дозволеного - "НЕ НАШКОДЬ ДИТИНІ") з учителем реальність виконання рекомендацій. Якщо дитині потрібні корекційні або розвивальні заняття, запропонуй свою допомогу. Якщо в посадових обов'язках цей вид діяльності не передбачений, то порекомендуй фахівця, готового допомогти.

Підказка 3. Графік твоєї роботи, коли й у який час ведеш консультації для дітей, батьків, педагогів, повинен висіти на дверях твого кабінету, у вчительській, у фойє школи.

Підказка 4. У вчительській рекомендую оформити свій стенд з оригінальною назвою. Я розміщую там план на місяць, план-сітку батьківських зборів (порожню, учителі записуються), статтю з газети, що допомагає вчителям проводити тематичні класні години, популярний тест для емоційної розрядки.

Просвітительська робота (педради, батьківські збори, бесіди з дітьми, лекторії тощо).

Підказка 5. Запропонуй класному керівнику 7-8-х класів провести, наприклад, із класом тренінг спілкування, креативності або "Пізнай себе", заінтригуй і вчителя, й дітей. У вчительській напиши оригінальне оголошення про проведення батьківських зборів із приблизними темами, повісь план-сітку (порожню) на місяць, куди вчителі зможуть записати свій клас. І їм буде приємно, що про них піклуються, і ви без перевантаження часу заплануєте на місяць роботу.

Підказка 6. А ще ми із завучем з виховної роботи стали проводити загальношкільні батьківські збори в паралелях. Один місяць - одна паралель. Дуже зручно й ефективно.

Диспетчерська робота (рекомендація психолога звернутись до батьків, дітей по консультацію до суміжного фахівця: логопеда, психоневролога).

5. Документація

а) Папка з документацією (зручно завести папку з файлами):

  • Положення про службу практичної психології в системі освіти.
  • Посадові обов'язки (завірені печаткою й підписом директора).
  • Перспективне планування на рік (завірено печаткою й підписом директора, із цілями школи, метою та задачами психолога чи служби, видами діяльності та строками).
  • Етичний кодекс психолога.
  • Нормативи діагностичної та рекомендаційної, корекційної діяльності психолога.
  • Тематика батьківських зборів на рік.
  • План-сітка батьківських зборів (включає кожний місяць).
  • План психолого-медико-педагогічного консиліуму школи.
  • Різні накази, інструкції.

б) Журнали:

  • Плани роботи на тиждень, чверть.
  • Журнал консультацій. Можна оформити у вигляді таблиці, що включає такі стовпці: Дата / ПІБ тих, хто звернувся / Проблема / Шляхи рішення проблеми / Рекомендації.

Підказка 7. У журналі під №2 указую, хто звернувся за консультацією: учитель (У), дитина (Д), батьки (Б) і клас. Така система допомагає заощаджувати час при підрахунку кількості консультацій за місяць.

Журнал обліку групових видів робіт. Можна оформити у вигляді таблиці, що включає такі стовпці: Дата / Клас / Вид роботи / Рекомендації / Примітка.

Підказка 8. У папках із файлами дуже зручно зберігати результати обстежень.

Папки з методичними матеріалами.

Підказка 9. У мене папки з різних розділів: робота з батьками, робота з учителями, робота з учнями, методичні розробки, сказкотерапія, консультування. (Цікаві матеріали перезнімаю з журналів і газет і розкладаю за темами.)

Підказка 10. Щоб не було рутини у веденні документації, заповнюю журнали наприкінці кожного робочого дня, узагальнюю все у п'ятницю. Наприкінці місяця залишиться тільки проаналізувати, чи все виконано, ефективність роботи, підрахувати кількість проведених консультацій, батьківських зборів, корекційних або розвивальних занять, тренінгів.

6. Методики.

  • Користуюся стандартизованими методиками. В арсеналі в мене є:
  • Діагностика готовності дитини до навчання в 1-му класі (методика Л. Ясюкової).
  • Діагностика готовності дитини до навчання у 5-му класі (методика Л. Ясюкової).
  • Діагностика психофізіологічних властивостей (тест Тулуз-Пьерона).
  • Діагностика інтелектуальних здібностей (тест структури інтелекту Р. Амтхауера, кубики Косса).
  • Діагностика особистих якостей (колірний тест М. Люшера, факторний особистісний опитувальник Р. Кеттелла, тест С. Розенцвейга, тест на тривожність, на вивчення акцентуацій характеру).

7. Особливості побудови взаємин.

а) Психолог і шкільна адміністрація. Труднощі можуть виникнути через "вічне питання": кому ти підкоряєшся, перед ким звітуєш. Буває, що адміністратор навантажує психолога роботою, яка не входить у його посадові обов'язки. Що ж робити? Уважно вивчити пункти даної статті.

б) Психолог і колектив учителів. Думаю, що суть цих взаємин - рівноправне співробітництво. І в учителя, і у психолога є загальна мета - ДИТИНА, її розвиток і благополуччя. Спілкування з учителем повинно будуватись на принципах поваги його досвіду та/або віку, дипломатії й компромісу. У колективі завжди знайдеться група вчителів, які з інтересом включаться у вашу з нею спільну діяльність. І в тебе з'являться однодумці.

в) Психолог та учні. Відкритість, усміхненість, щирість, уміння вийти з важкої ситуації - усе це забезпечує твій авторитет. Важливий і стиль твоєї поведінки: як запрошуєш дітей прийти на обстеження, як ходиш по коридору, як реагуєш на провокації, агресію, несподіваний прихід підлітків. І на останок: я закриваю двері до кабінету тільки у випадку консультації чи обстеження. На перерві я виходжу до рекреації поспілкуватися з дітьми або діти (особливо молодших класів) прибігають до мене.

У запасі в мене є притчі, які виручали мене не один раз, адже підлітки люблять перевірити твою компетентність і вміння викрутитися з будь-якої ситуації. Бажаю удачі, щиро сподіваюся, що у вас усе вий де!


Переглядів: 999 | Додав: Гринчук | Теги: поради | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]