Середа, 22.11.2017, 13:45
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Календар
«  Серпень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Психолог
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 64
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Серпень » 14 » Основні напрямки співпраці практичного психолога та соціального педагога у навчальному закладі
14:48
Основні напрямки співпраці практичного психолога та соціального педагога у навчальному закладі

Принципова відмінність професійної діяльності соціальних педагогів від роботи психолога полягає в активній позиції першого стосовно дитини, яка опинилася в складній життєвій ситуації.

  Психолог допомагає дитині або родині, як правило, тоді, коли до нього звернулися. Нав'язувати допомогу, втручатися у внутрішній світ без запрошення він не може, тому що в психологічній роботі це неефективно та неетично. Соціальний педагог не тільки має права, але й зобов'язаний втручатися в ситуацію. Це робиться у випадках, коли піддаються небезпеці життя й здоров'я дитини. Наприклад, при жорстокому із застосуванням фізичного й психічного насильства в родині або при байдужному ставленні до дитини. У таких ситуаціях соціальний педагог відвідує дитину вдома, обстежує умови її життя. Робить він це як офіційна особа — разом із класним керівником і дільничним міліціонером. Далі він зв'язується з різними інстанціями: соціальний захист, медичні установи, притулки, суди тощо [2].

На відміну від діяльності практичного психолога або  звичайного педагога навчального закладу, у роботі соціального педагога провідну роль відіграє не навчальна, а передусім виховна функція, функція соціальної допомоги і захисту. Схематично визначити відмінне та спільне в діяльності соціального педагога та практичного психолога і розмежувати їхні функціональні обов’язки можна за допомогою таблиці. 

Порівняльна характеристика основних напрямів діяльності практичного психолога  та соціального педагога

Практичний психолог

Соціальний педагог

Різне

·   Робота з внутрішнім світом учня, з його душею;

·   Участь в організації психологічного супроводу освітньо-виховного процесу;

·   Зміцнення психічного та психологічного здоров’я учнів;

·   Виявлення причин, що ускладнюють розвиток особистості дитини;

·   Планування, розробка, впровадження в практику розвиваючих, корекційно-відновлювальних програм;

·   Виявлення і обстеження учнів, які потребують психічної корекції та психорегуляції, надання їм психолого-педагогічної підтримки;

·   Психологічна експертиза, психолого-педагогічна корекція девіантної поведінки.

·        Здійснення соціально-педагогічного патронажу;

·        Забезпечення реалізації виховної функції, функції соціальної допомоги та захисту;

·        Посередництво між освітніми установами, сім’єю тощо, організація їх взаємодії;

·        Проведення соціально необхідної роботи щодо організації спілкування дітей, молоді, дорослих у громаді, за місцем проживання тощо;

·        Сприяння участі вихованців у науковій, технічній, художній творчості тощо;

·        Залучення до культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої роботи різних установ, громадських організацій, окремих громадян тощо;

·        Вплив на подолання особистих, міжособистісних, внутрішньосімейних конфліктів.

Спільне

(для психолога, соціального педагога та заступника директора з виховної роботи)

·   У роботі та взаємостосунках з учнями, працівниками школи, батьками керуються правовими актами України, міжнародними правовими актами, Загальною Декларацією прав людини, Декларацією прав дитини та Конвенцією прав дитини, Законом України «Про освіту», нормативними документами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, органів освіти;

·   Створюють соціальне середовище, умови для всебічного розвитку дітей, підлітків, молоді;

·   Виявляють задатки, обдарування, розкривають здібності, таланти вихованців;

·   Дбають про професійне самовизначення молоді, допомагають у виборі освітньої установи;

·   Утверджують повагу до принципів загальнолюдської моралі: правди справедливості, гуманізму, доброти тощо;

·   Здійснюють первинну профілактику та запобігають вживанню дітьми алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам, пропагують здоровий спосіб життя;

·   Сприяють соціалізації, соціальній адаптації дітей, підлітків, молоді.

Усі ці фахівці (практичні психологи та соціальні педагоги) займаються розв’язанням однакових проблем, їхні завдання реалізуються в одній площині, однак шляхи вирішення будь-якої з проблем у кожного з цих спеціалістів різні. Різною також є специфіка діяльності. Практичний психолог ЗНЗ за своїм статусом є педагогічним працівником (Закон України «Про освіту», ст.21), він здійснює психологічне забезпечення навчально-виховного процесу та повноцінного особистісного й інтелектуального розвитку дітей на кожному віковому етапі, підвищує психологічну  культуру всіх учасників навчально-виховного процесу.  Соціальний педагог також належить до педагогічних працівників  (Закон України «Про освіту», ст.22), він здійснює соціально-педагогічний патронаж у системі освіти, сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні дітей, їхній адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам, особам, що їх замінюють. Тому дуже важливим є питання формування з боку адміністрації  навчального закладу довіри в педагогічних працівників до соціальних педагогів та практичних психологів, пояснення того,що ці фахівці – рівноправні члени шкільного колективу й відповідають за той бік педагогічного процесу, який, крім них, професійно забезпечити ніхто не зможе, а саме: контролювати соціально-психологічний розвиток учнів і максимально сприяти цьому розвитку. Тому так значущою є проблема розмежування функцій практичного психолога та соціального педагога в закладі освіти, визначення шляхів і форм взаємодії цих фахівців.

Практичний психолог та соціальний педагог: спільні та відмінні

позиції

ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ

СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ

ДОКУМЕНТАЦІЯ

План роботи на рік

План роботи на рік

План роботи на місяць

План роботи на місяць

Тижневий графік роботи

Графік роботи

Журнал щоденного обліку роботи

Журнал реєстрації звернень учнів, батьків, учителів

Журнал психологічного аналізу уроків

Журнал щоденного обліку роботи

Індивідуальні картки психолого- педагогічного діагностування

Акти обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини

Протоколи індивідуальних консультацій

Облікові картки дітей, щодо яких здійснюється соціальний супровід

Журнали проведення корекційно- розвивальної та розвивальної роботи

Соціальний паспорт класу

 

Соціальний паспорт школи

ЗМІСТ РОБОТИ

Психодіагностична робота

Діагностична

Консультаційна робота

Прогностична

Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота

Консультативна

Психологічна просвіта

Захисна

Навчальна діяльність

Профілактична

Організаційно-методична робота

Соціально-перетворювальна

Зв’язки з громадськістю

Організаційна

Використана література:

1.                  Бітянова М. Психолог у школі: зміст діяльності й технології. – К:    Главник, 2007. – с.160. (Серія «Психол. інструментарій»).

2.      Діяльність психологічної служби: методичні та етичні акценти. Методичний посібник / Упорядник К. М. Муліка. – Полтава: ПОІППО, 2007. – 156 с.

3.      Збірник нормативно-правових документів психологічної служби та ПМПК системи освіти України. / Упоряд. В.Г. Панок, І.І. Цушко, А.Г. Обухівська – К.: Шк. світ. 2008. – 256 с.

                                                                           

 

Переглядів: 1158 | Додав: Гринчук | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]